3 manieren om jouw business winstgevender te maken

Op de dag van vandaag zijn er oneindig veel manieren om nieuwe klanten aan te trekken. Wat hierbij vaak vergeten wordt, is dat meer en meer potentiële klanten het belangrijk vinden om online naar informatie te zoeken over een service of product dat zij willen kopen. Je kan als bedrijf heel wat nieuwe klanten aantrekken door hierop in te spelen.

Overtuig klanten om contact met jou op te nemen

Prospects die online op zoek gaan naar hun ideale partner om producten of services van te kopen, vullen niet zomaar een contactformulier in op een website.

Potentiële klanten worden graag overspoeld met waarde en informatie over hun product of service die zij wensen aan te schaffen.

Stel jezelf de vraag: “Wat zou mij overtuigen om een bepaald product aan te kopen?”. Wanneer een potentiële klant voor het eerst online in aanraking komt met jouw bedrijf, moet je ervoor zorgen dat zij aandacht vestigen op het verhaal dat jij te vertellen hebt.

Een titel is meestal het eerste waar ze mee in aanraking komen. Naast kwalitatieve artikelen schrijven is dit heel belangrijk. Een sterke aanrader is om hier heel goed over na te denken.

Een manier om een goede titel op te bouwen is door op zoek te gaan naar de struikelblokken die zij ondervinden.

Dit kan je eenvoudig doen door reviews onder producten te bekijken of discussies in forums te lezen en daar de belangrijkste problemen voor hen uit te halen.

Ga ook na wat de vereisten zijn van een potentiële klant om een product of service te klasseren als een topproduct.

Een handige manier om hierachter te komen is opnieuw door in forums op zoek te gaan en hun mening te weten te komen.

Geautomatiseerd afsprakensysteem

Een online afsprakensysteem maakt het voor klanten en potentiële klanten mogelijk om via jouw website een afspraak in te plannen. 

Een online afsprakensysteem kan worden verbonden met jouw agenda. Mensen die een afspraak willen inplannen, zien welke data nog beschikbaar zijn. Wanneer een afspraak wordt ingepland, wordt ook de agenda aangepast.

Wanneer je dit systeem gebruikt op jouw website, zal je zien dat de conversie veel hoger zal zijn dan wanneer een potentiële klant eerst contact moet opnemen met jou om een afspraak vast te leggen.

Potentiële klanten aanspreken

Het wereldwijde web biedt heel wat opportuniteiten voor bedrijven die het overwegen waard zijn.

Ten eerste kan je een veel grotere groep mensen aanspreken dan op welke andere manier dan ook. Je kan hierbij ook een heel specifieke groep mensen aanspreken waar jij het meeste waarde aan hecht.

Websites bieden de mogelijkheid voor bedrijven om hun doelpubliek aan te spreken op een snelle en doelgerichte manier.

Social media platformen zoals facebook bieden een service aan waarbij je een campagne kan opstellen. In deze campagne kan je in ruil voor een bepaald bedrag jouw doelpubliek snel en eenvoudig bereiken.

Je kiest zelf hoeveel mensen en hoe specifiek je jouw doelpubliek wilt bereiken door een budget in te stellen die ook eenvoudig kan aangepast worden.

Ook Google biedt een service aan waarbij je jouw doelpubliek kan bereiken. Je kan een campagne aanmaken waarin je een focus legt op een aantal zoektermen waar jouw potentiële klanten naar op zoek gaan in Google.

Adverteren op Google

Via het platform Google Ads, biedt Google de mogelijkheid aan bedrijven om in de eerste resultaten van Google te verschijnen.

Hoe werkt dat nu precies? 

Mark is een personal coach en is op zoek naar nieuwe klanten. Hij beslist om op onderzoek uit te gaan en gaat  op zoek naar een goede manier om zijn doelpubliek te bereiken.

Na heel wat opzoekwerk besluit hij om te kiezen voor het adverteren op Google.

Mark beschikt namelijk over een goede website waarop regelmatig potentiële klanten contact met hem opnemen.

Dit is voor hem een teken dat wanneer hij zijn doelpubliek aanspreekt, hij een grote kans maakt dat potentiële klanten contact met hem zullen opnemen.

Het volgende waarmee hij aan de slag gaat is het opstellen van een eenvoudige persona.

De reden waarom je dit best opstelt, is om een goed beeld te kunnen vormen van jouw klanten.

Bij het opstellen van een persona is het de bedoeling dat je jezelf in de plaats stelt van wat voor jou een ideale klant zou zijn. Je probeert antwoord te geven op vragen zoals:

  • Welke interesses heeft hij/zij?
  • Hoe oud is hij/zij?
  • Naar welke informatie gaat hij/zij op zoek op Google omtrent personal coaching?
  • Wat zijn zijn/haar aandachtspunten bij het zoeken van een personal coach?

Mark weet nu heel wat meer over zijn droomklanten.

Hij weet bijvoorbeeld waar ze naar zoeken, wat voor hen belangrijk is bij personal coaching en welke zoektermen zij gebruiken.

Met deze informatie kan hij een Google Ads campagne opstellen.

Hierin verzamelt hij een aantal zoektermen waar hij op wilt adverteren en stelt ook een bedrag in die hij maximaal wenst te besteden.

Verder zorgt hij ervoor dat de pagina waarnaar hij verwijst vertrouwen uitstraalt, overtuigend overkomt en alle aandachtspunten van zijn droomklant benadrukt.

Twee maanden na het opstarten van de campagne, heeft hij al heel wat reacties ontvangen.

Wat nu nog rest voor hem is het aanpassen van zijn budget tot hij tevreden is over het aantal klanten die de campagne hem oplevert.

Op deze manier kan hij zonder veel moeite zoveel klanten bereiken als hij wenst.

Adverteren op sociale media

Net zoals bij het adverteren op Google, kan je adverteren op social media.

Facebook is hierbij een belangrijke speler. Het adverteren op sociale media gaat net iets anders dan het adverteren op Google.

Waar je bij Google adverteert op zoektermen, ga je op sociale media rechtstreeks adverteren naar de gebruikers.

Je gaat terug van start met het opstellen van een eenvoudige persona waarbij je jezelf de volgende vragen stelt:

  • In welke (facebook) groepen of op welke fora zit hij/zij?
  • Hoe oud is hij/zij?
  • Uit welke regio komt hij/zij?
  • Welke sociale media gebruikt hij/zij?
  • Wat is zijn/haar dagelijkse routine?
  • Wanneer kijkt hij/zij op sociale media?

Mark heeft een goede campagne voor Google Ads opgesteld.

Dit was echt een succes voor hem en wenst daarom zijn online marketing uit te breiden naar Facebook.

Via het platform Facebook Ads gaat Mark zijn doelpubliek targetten door zijn persona erbij te nemen en alle mogelijke parameters te richten op zijn droomklant.

Hierna stelt hij nog een budget in die hij wenst te besteden en laat zijn campagne lopen. 

Na een aantal maanden analyseert hij zijn campagne en stelt hij vast dat hij hier heel wat nieuwe klanten uithaalt. Hij besluit hier verder op in te zetten en zorgt ervoor dat zijn bedrijf sterk groeit door sterk in te zetten op het online verhaal.

Een geautomatiseerde online verkoper

Wist je dat er ook zoiets bestaat als een online verkoper?

Een online verkoper is een website van een bedrijf die sterk inzet op een online strategie die hen na verloop van tijd op autopilot sales genereert.

Zij maken vooraf een investering om sales te genereren via hun website.

Wanneer dit alles punt staat, stromen leads binnen en hebben zij binnen no time een veelvoud van hun investering in sales terugverdiend.

Bedrijfswebsites kan je opsplitsen in twee categorieën. 

Je hebt bedrijven die hun website enkel en alleen gebruiken om wat basisinformatie zoals openingsuren, contactgegevens en producten of services online beschikbaar te maken. 

De tweede groep websites zijn bedrijven die sterk inzetten op hun online aanwezigheid. Zij zijn bereidt om te investeren in hun online aanwezigheid en weten dat er op termijn een sterke ROI zal zijn. Ook zij maken gebruik van de “online verkoper”. 

Aangezien je dit artikel tot hiertoe al gelezen hebt, ben je waarschijnlijk op zoek om meer uit jouw online aanwezigheid te halen. Wij bij dmmoerman kunnen jou slechts één sterk advies geven.

Teken een plan uit over jouw online verkoopstrategie!

Ben je nog niet actief online? Geen probleem, start dan met het opbouwen van een goed gestructureerde website waar je op kan verder bouwen.

Heb je al een website? Denk dan goed na over welke richting je uit wil met jouw website. Wil je sales gaan genereren of wil je eerder enkel informatie geven aan jouw klanten?

Leads verzamelen

Leads zijn persoonsgegevens die je verkrijgt van iemand die interesse toont in jouw producten of services. We hebben in dit artikel al een aantal aanzetten gegeven tot het verkrijgen van leads. 

Merendeel van de methodes om leads te verzamelen komen uit op een bepaalde pagina op jouw website waar jouw aangesproken doelpubliek hun gegevens kan achterlaten.

Dit is bijna altijd de zwakke schakel in deze methodes. Heel wat mensen zijn op dit punt niet enthousiast genoeg om hun gegevens achter te laten. 

Om dit probleem op te lossen, moet je goed weten wat jouw doelpubliek belangrijk vindt, wat hun problemen zijn en wat hun doelstelling is dat zij willen behalen met het aankopen van dat product of service.

Als je op basis van deze parameters een pagina opbouwt, zal deze zwakke schakel sterk verminderen en zal je veel meer leads binnenhalen. 

Dit hele artikel valt dus te besluiten in 2 korte zinnen:

Spendeer heel veel tijd aan het bestuderen van de wensen van jouw doelpubliek.

Op die manier kan je inspelen op hun gedrag.

Is dit te technisch voor jou?

Neem volledig gratis en vrijblijvend contact met ons op en wij kijken hoe wij jou kunnen ondersteunen bij het bereiken van jouw online doelstellingen.

Wij bieden ook een gratis strategie meeting aan waarbij wij je graag begeleiden in het online groeiproces.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Louis Moerman

Louis Moerman

Over de auteur

Geboren met een passie voor online marketing. Dagelijks verdiep ik mij in de nieuwste technieken om meer bezoekers aan te trekken en om te zetten in enthousiaste kopers!

Wens je meer van deze artikelen te ontvangen?

 

Ontvang onze content voor abonnees!

Stuur ons een berichtje!