Inhoudsopgave

Lead

Je bent hier:
< Terug

Wat is een lead?

Een lead is een persoon die een bepaalde stap heeft ondernomen omdat hij of zij interesse heeft in jouw diensten. 

Bart is op zoek naar loopschoenen, maar weet nog niet welke hij zal kopen. Hij krijgt een advertentie op sociale media over een e-book met als titel “10 zaken waar je rekening mee moet houden bij het kopen van nieuwe loopschoenen”. Bart besluit dit e-book te downloaden en vult hiervoor een contactformulier in. Op deze manier heeft het bedrijf een aantal contactgegevens van Bart en weten zij dat hij mogelijk op zoek is naar nieuwe loopschoenen. Op dit moment kan je spreken van een lead.

Je kan dus spreken van een lead, wanneer je beschikt over een aantal contactgegevens van een persoon die mogelijk interesse heeft in jouw diensten.

De verschillende soorten leads

In de marketingwereld, wordt er een onderscheid gemaakt tussen warme en koude leads. Dit onderscheid wordt gemaakt, omdat een koude lead een andere aanpak nodig heeft dan een warme lead.

Warme lead

Een warme lead is een lead waarvan je vrijwel zeker bent dat deze interesse heeft in jouw diensten. Het zijn personen die al besloten hebben dat ze een bepaald product of service willen aanschaffen en zijn op zoek naar een geschikt bedrijf waar zij hun aankoop kunnen doen. 

Bart gaat online op zoek naar loopschoenen. Hierbij gebruikt hij zoektermen zoals “loopschoenen kopen”. Hij belandt op een website waarop hij de perfecte loopschoenen vindt. Toch besluit hij om nog even te wachten met zijn aankoop. Terwijl Bart kijkt naar die perfecte loopschoenen, krijgt hij een pop-up waar hij een e-book kan downloaden over loopschoenen. Hij besluit dit te downloaden en geeft zijn contactgegevens in op het contactformulier voor het downloaden van het e-book. 

Dit is een mooi voorbeeld van een warme lead. Uit Bart zijn zoektermen kan je afleiden dat hij de aanzet geeft tot het kopen van loopschoenen. Dit zijn de leads die elk bedrijf graag ziet binnenstromen, omdat deze leads de meeste en de snelste verkopen opleveren.

Koude lead

Een koude lead is een persoon die op zoek is naar informatie over een product of service. Deze leads willen zich informeren over dat bepaald product of die bepaalde service. Wanneer zij via jouw website zeer goede informatie ontvangen, bestaat er een mogelijkheid dat je van een koude lead een warme lead kan maken of misschien zelf een prospect of een klant.

Het verschil tussen een lead en een prospect

Leads zijn niet hetzelfde als een prospect. Een prospect is een potentiële klant die op zoek is naar diensten die jij aanbiedt. Een lead is een prospect die al een extra stap heeft ondernomen door zijn gegevens achter te laten in bijvoorbeeld een contactformulier. Het grote verschil zit in het feit dat een lead al heeft aangegeven dat hij extra informatie wenst te krijgen over jouw diensten terwijl een prospect enkel zoekt naar informatie.

Leads genereren

Kwalitatieve leads genereren die effectief interesse hebben in jouw diensten is niet altijd even gemakkelijk. 

Een goede manier hiervoor is het aanbieden van waardevolle informatie die een persoon kan gebruiken bij het aankopen van diensten die jij aanbiedt. Je kan deze informatie aanbieden door dit in een e-book te gieten en een pagina op jouw website aan te maken waar dit kan gedownload worden. Op deze pagina kan je dan een aantal contactgegevens vragen zoals hun naam en emailadres in ruil voor het e-book. Je toon deze pagina best aan mensen die mogelijk interesse hebben in dit e-book, door te adverteren op sociale media of door te linken naar deze pagina op je website.